Imot kunsten er en bok om arbeid, og om forholdet mellom livet og det skrevne livet. Når moren til forfatterens datter dør, flytter han tilbake til huset på Askøy utenfor Bergen for å ta seg av datteren. Han dras mellom den konkrete hverdagen som forsørger og arbeider, og litteraturen, eller drømmen om «den uskrevne boken». Gjennom en insistering på skrivearbeidets rutiner, håndverksmessighet og nødvendighet, knytter han an til sine foreldre og forfedres liv som bønder og arbeidere. Imot kunsten er en roman med undertittelen (notatbøkene), og inneholder skisser, fortellende prosa og poetiske passasjer. Den forholder seg tett til annen litteratur, ikke minst fransk og svensk samtidspoesi. Og den bærer et sterkt avtrykk av stedene og omgivelsene der teksten er nedskrevet.
Mitt første navn ble konstruert i en fabrikk, støpt i metall, og var av en viss varighet. Jeg har forsøkt å glemme det. Jeg er førtitre førtifire førtifem førtiseks år gammel. Jeg skriver dette i september. Jeg er født den tolvte november i stjernetegnet Skorpionen. Det er blitt meg fortalt at når skorpionen er truet, når den er presset opp i et hjørne og ikke kan unnslippe, så løfter den giftbrodden og stikker spissen inn mellom de to panserne som beskytter skorpionkroppen; giften sprøytes inn.
Utdrag fra Jag skriver i dina ord, Cathrine Strøms intervju med Tomas Espedal, som kommer i bokform til festivalen:
Du kan lage revolusjon i andres liv. Det tror jeg på. Bøker kan forandre menneskers liv, men det er veldig sjelden de preger verden. Vel, Marx har nok gjort det, men så er heller ikke Das Kapital skjønnlitteratur. Innenfor vår verden er det veldig sjelden at tekstene får de konsekvensene man kanskje ønsker. Men revolusjon lager man, for enkelte bøker har forandret liv. Ta den kraften og lidenskapen du presenterte Revolution: A reader med da vi møttes i dag: entusiasmen er en revolusjon, ikke sant. Det skjer hele tiden, føler jeg, i mitt forhold til litteratur. Bare den Tichy-boken har nå forandret meg. Man blir opprørsk og man blir hardere. I forhold til forlagene, i forhold til leserne, en blir vanskeligere. Og i en viss forstand blir man revolusjonær. Så konsekvenser får det, men dessverre ikke i samfunnet som helhet. Samtidig som jeg blir mer og mer revolusjonær, får vi en mer og mer borgerlig regjering. Samtidig som vår generasjon burde være i stand til å forandre ting, så går det feil vei, hvordan kan det ha seg? Det er det samme i Russland, alle vet at Putin er en av de største bandittene i russisk historie, men ingen klarer å gjøre noe, tvert imot! Det går helt feil vei, på tross av bøkene som skrives i Russland, som er opprørske og radikale. På tross av litteraturen, går verden helt feil vei. Det må man bare ha helt klart for seg.
Vi lager de små, Stavrogin-cellene, som i Dostojevskijs De besatte, og så forandrer vi ting i de nære strukturer. Der er litteraturen med, for vi lever som i de cellene: du har ditt nettverk, din økonomi og ditt liv som ikke likner andres, og vi skriver og leser annerledes, på den måten er vi revolusjonære. Det er vår lille revolusjon i denne sinnssyke idiotskapen vi omgir oss med.
Tomas Espedal er forfatter, bosatt i Bergen. Han debuterte i 1988 med romanen En vill flukt av parfymer. Senere har han gitt ut en rekke bøker, senest Bergeners i 2013. Imot kunsten (notatbøkene) kom i 2009. Boka fikk Kritikerprisen, ble nominert til Nordisk Råds litteraturpris, og er oversatt til engelsk (Against art (The notebooks)), fransk (Contre l’Art (les carnets)), russisk (Вопреки искусству), koreansk, svensk (Mot konsten (anteckningsböckerna)) og dansk (Mod kunsten).
Tomas Espedal på Audiatur bokhandel.
Presentasjon på Gyldendal Norsk Forlag.
Utgivelser 2014Publications 2014
Audiatur
Audiatur
Atlanterhavet vokser Atlanterhavet vokser
Julie Sten-Knudsen
Att bli ved I og IIAtt bli ved I and II
Fredrik Nyberg
Beata Berggren, Martin Högström, Peter Thörneby
Falsche FreundeFalsche Freunde
Uljana Wolf
Happiness: Poems After RimbaudHappiness: Poems After Rimbaud
Sean Bonney
Tomas Espedal
Lisa Robertson
Cecilia Vicuña
Tarnac, un acte préparatoireTarnac, un acte préparatoire
Jean-Marie Gleize
Jason Dodge
Jena Osman
The Uprising – On Poetry and FinanceThe Uprising – On Poetry and Finance
Franco «Bifo» Berardi
Miia ToivioMiia Toivio">Miia ToivioMiia ToivioLeevi Lehto
Att bli ved I og IIAtt bli ved I and II
Fredrik Nyberg
Beata Berggren, Martin Högström, Peter Thörneby
Falsche FreundeFalsche Freunde
Uljana Wolf
Happiness: Poems After RimbaudHappiness: Poems After Rimbaud
Sean Bonney
Cecilia Vicuña
Tarnac, un acte préparatoireTarnac, un acte préparatoire
Jean-Marie Gleize
-->Audiatur – Festival for ny poesi 2014 er den sjette Audiatur-festivalen, og den finner sted på Bergen Kunsthall 3.–5. april.
9. november i fjor arrangerte Audiatur et forberedende seminar.
Seminaret og festivalen kurateres av Karl Larsson og Paal Bjelke Andersen.
Audiaturs arbeidsgruppe består av Paal Bjelke Andersen, Carina E. Beddari, Karl Larsson, Thomas Lundbo, Cathrine Strøm og Martin Sørhaug.
Kontakt: kontakt@audiatur.no
Festivalen er støttet av Bergen Kommune, Fritt Ord, Grand Hotell Terminus, Gyldendal Dansk Forlag, Gyldendal Norsk Forlag, Hanne på Høyden, Hordaland Fylkeskommune, Norsk Kulturråd og U.S. Embassy Oslo.
Billetter:
Festivalpass: 400,- (inkluderer festivalpublikasjoner)
Dagspass: 200,- (inkluderer festivalpublikasjoner)
Studenter: 50% rabatt.