I grafittikulturen er en burner en masterpiece, helst utført fra topp til bunn på en togvogn. Diktsamlingen Burner plotter inn en writers bevegelse gjennom byen, også gjennom steder og traseer som sjelden oppsøkes – en mothandling til det uniforme byrommet. Diktene har også flere andre likeverdige spor: et innbrudd og «en tågresa för sextio år sedan då min pappa tjänstgjorde som tolk på ett av tysktågen genom sverige, 1941». Diktene er minneshandlinger, men uten å samle i et nostalgisk blikk, i en «historie». Heller er de en aktiv, uavsluttet bearbeidelse av språklige elementer fra disse sporene, ulike områder i den subjektive erfaringen og et sosialt rom.
Burner: denne boka er både et (for det skrivende subjektet) nødvendig arkiv for spesifikke erfaringer, og et sammenføringens rom – hvor ulike beskrivelser, referanser, løsrevne utsagn og autentiske sitater podes til hverandre. Diktene er preget av en vilje til å bevare steder, oppveksterfaringer og sosiale og subkulturelle koders integritet. På samme måte er det en gjensidighet mellom hvordan diktet bruker rytmen, den grafiske boksiden og skrivefeil til å hevde sin integritet – og hvordan disse gjennom diktet dokumenterer sin egenverdi. Den fleksible språkbehandlingen skaper et overskudd i tekstene, av mening, av hastighet, av noe man rett-fram kan kalle energi.
Slik Heldén (f. 1978) i diktene demonstrerer og insisterer på det spesifikke i erfaringene, kan man òg si at man bør være forsiktig med å løsrive en poetisk praksis fra sin plassering i en viss sosial og litterær sammenheng, å ukritisk overføre måter å skrive dikt på, fra andre språkområder eller tidligere tider. Burner er blitt til på bakgrunn av en tydelig lesning av både amerikansk Language-poesi fra 70-tallet og utover, og den svenske 60-tallskonkretismen innen poesien. Dette kommer frem både gjennom henvisninger og bruken av språket og typografien som plastisk materiale. Men det er ikke snakk om en naiv overføring, snarere en ytterst produktiv sammenpoding: mellom «text politisk cutup» og «roliga grejer«, mellom «kullager och en bilhandlare» og «ett vildsint bryt med dikten».
Utgivelse: Burner (2003)
Audun Lindholm
Audun Lindholm
Kjetil Røed
Henning Hagerup
Kjetil Røed
Paal Bjelke Andersen
Kjetil Røed
Øystein Vidnes
Carl Kristian Johansen
Audun Lindholm
Kari Løvaas
Audun Lindholm
Kjetil Røed
Ulf Eriksson
Stål Stenberg
Steinar Opstad
Audun Lindholm
Susanne Christensen
Miia ToivioMiia Toivio">Miia ToivioMiia ToivioLeevi Lehto
Att bli ved I og IIAtt bli ved I and II
Fredrik Nyberg
Beata Berggren, Martin Högström, Peter Thörneby
Falsche FreundeFalsche Freunde
Uljana Wolf
Happiness: Poems After RimbaudHappiness: Poems After Rimbaud
Sean Bonney
Cecilia Vicuña
Tarnac, un acte préparatoireTarnac, un acte préparatoire
Jean-Marie Gleize
-->Audiatur 2003 ble avholdt i Bergen fra 14. til 16. november 2003. Programansvarlige var Audun Lindholm og Martin M. Sørhaug.