John Hegre (f. 1967) har vært aktiv som lydtekniker og musiker i over ti år. Han har vært involvert som tekniker og lyddesigner i teateroppsetninger av Krement X og Baktruppen, samt i gruppen Re:aktor. Sistnevnte er et audiovisuelt eksperiment som forsøker å bringe publikum og utøvere nærmere hverandre gjennom å fusjonere teater og clubbing. Prosjektet med å gjøre publikum til medprodusenter har vært sentralt også i elektronisk musikk, men Hegre har ikke tatt med seg dette prosjektet ut av Re:aktor. Han har allikevel høstet anerkjennelse fra den prestisjetunge Prix Ars Electronica i Østerrike, som er i front av denne utviklingen – duoen Jazzkammer fikk pris for produsentjobben på Maja Ratkjes album Voice.
Hegre og Lasse Marhaug stiftet Jazzkammer i 1998 og har gitt ut flere album på norske og utenlandske selskaper. De opererer innenfor støymusikkens område. Å begi seg inn på en definisjon av begrepet støy er risikabelt, det finnes like mange definisjoner som det finnes artister, og lyttere. I Jazzkammer improviserer Hegre med feedbackstøy direkte fra en mixer eller gjennom en laptop, med samplinger eller gitar som andre lydkilder, kutter det opp og setter det sammen i komplekse og abstrakt modulerte lydbilder. Jazzkammer blir også genrebestemt som lowercase og glitch, internasjonale begreper som gjør at de befinner seg innenfor en større kategori med artister med en noenlunde lik tilnærming til elektronika.
Et annet trekk Jazzkammer deler med andre støyartister er det ekstreme volumet som ofte følger med konsertene. Støymusikken har foreløpig et veldig lite nedslagsfelt; en viktig grunn er selvfølgelig at den nekter å ta opp i seg en del konvensjoner. Jazzkammer og Hegre er marginalisert i forhold til kulturindustrien, men til tross for dette har de reist verden over for å besøke lignende miljøer med sin musikk. I 2001 ble de invitiert til Tokyo av selveste Merzbow, støymusikkens gudfar, i kjølvannet av konserten de gjorde sammen på Molde Jazzfestival. Denne splitkonserten endte i en liveplate (på Smalltown Supersound) og er et av Jazzkammers flotteste øyeblikk. Et annet av Jazzkammers og Hegres musikalske høydepunker er Pancakes (også Smalltown), et album som reagerer mot Jazzkammers tidligere utgivelser og utforsker mer ambiente lydbilder og roligere strukturer, framfor det ekstreme og eksplosive. Et av de mest spennende albumene utgitt i Norge 2002.
Hegre har flere prosjekter som viser andre sider av ham som artist. Duoen Kaptein Kaliber er kjent for å leke med musikalske konvensjoner, og er en mer gangbar mynt i clubmiljøene. Men det er mot støymusikk han hovedsaklig beveger seg. Der Brief, en trio med kun en plate bak seg, befinner seg i et område nær Jazzkammer, selv om et viktig element er fri-improvisasjon med konvensjonelle instrumenter. Hans soloarbeider A Nice Place to Leave, samt hans bidrag til skiva The Comfort of Objects er ekskursjoner i støy. På sistnevnte har Hegre, Lasse Marhaug og Helge Sten (Deathprod.) laget elleve spor med samme lydclip som utgangspunkt.
Samarbeidet med Vemund Solheim Ådland har pågått i flere år, og er nå klart for et publikum. Ådlands poesi er beskrevet som fonetisk og har en sterk abstrakt/visuell dimensjon, der diktene er like mye bilder som ord. Hegres arbeid på laptop, der kurver og søyler i softwareprogrammene representerer lyder, kan også karakteriseres som visuelle abstraksjoner av musikken. Det er altså en visuell link mellom Hegre og Ådland, og undertegnede tviler sterkt på at utforskingen av denne linken vil skje innenfor konvensjonelle rammer.
Carl Kristian Johansen / groove.no
Bjørn Skogmo
Susanne Christensen
Henning Hagerup
Paal Bjelke Andersen
Anna Hallberg
Paal Bjelke Andersen
Anna Hallberg, Redaksjonen
Susanne Christensen
Jan-Olav Glette
Carl Kristian Johansen
Martin Glaz Serup, Christian Yde Frostholm
Magnus Persson
Jesper Olsson
Øyvind Rimbereid
Cathrine Strøm
Johannes Frost
Audun Lindholm
Redaksjonen
Janike Kampevold Larsen
Audun Lindholm
Nathalie Quintane
Hild Borchgrevink
Dag Haugstvedt
Audun Lindholm
Miia ToivioMiia Toivio">Miia ToivioMiia ToivioLeevi Lehto
Att bli ved I og IIAtt bli ved I and II
Fredrik Nyberg
Beata Berggren, Martin Högström, Peter Thörneby
Falsche FreundeFalsche Freunde
Uljana Wolf
Happiness: Poems After RimbaudHappiness: Poems After Rimbaud
Sean Bonney
Cecilia Vicuña
Tarnac, un acte préparatoireTarnac, un acte préparatoire
Jean-Marie Gleize
-->Audiatur – Festival for ny poesi ble avholdt i Bergen 13.-16. oktober 2005. Festivalen benyttet seg av BIT Teatergarasjen, Hordaland Kunstsenter, Landmark og USF Verftet.
Redaksjon: Paal Bjelke Andersen, Mathias Danbolt, Jörgen Gassilewski, Hanna Hallgren, Dag Haugstvedt, Audun Lindholm, Øyvind Rimbereid, Martin M. Sørhaug og Cathrine Strøm.