Karen Mac Cormack leser fra Buffalo via DVD på festivalen
I dikt som sjelden griper til affekt og påkallelse, men som arbeider desto mer mangesidig med de daglige omgivelsenes språk, viderefører Karen Mac Cormack new sentence-tradisjonen i moderne amerikansk poesi. Gjennom å innarbeide forskjellige metriske former i prosasetninger, etterstreber hun hva hun selv kaller «setningseffekter». Det dreier seg ikke så mye om å iverksette fredsforhandlinger mellom de to sjangrene som om å gå inn i setningen som eksperimentfelt: I et verk som Quirks & Quillets blir setningene strukket i lengde og tøyd grammatikalsk ved at tegnsettingen suspenderes; hele boka består av én sammenhengende tekst: en intens og ofte underfundig undersøkelse av grammatikalske mønstre, ordspill og både gradvise forskyvninger og store sprang i betydningen.
To av Mac Cormacks bøker henter det språklige materialet sitt fra henholdsvis aviser og glansede magasiner. Tekstene skrevet i samarbeid med Alan Halsey, FIT TO PRINT (1998), er satt i en form som hermer utseendet til den mest dagligdagse tekstformen vi omgås – avisteksten. Diktene deler også avisenes opptatthet av daglige begivenheter, fra jordskjelv til værendringer, men skiller lag med journalistikken i sin grunnleggende motstand mot entydig overføring av mening. Avisvokabularet fuges sammen med ukonvensjonelle skrivemåter, der avisspalteformatet – to spalter i hver tekst – danner sprekker som leseren må gå inn i forhandlinger med. Spalteoppsettet refererer også til at boka er skrevet på begge sider av Atlanterhavet, i California (Mac Cormack) og Wales (Halsey).
Der FIT TO PRINT tok for seg avisene, undersøker At Issue (2001) magasinene. Dette er et arbeid som holder seg til vokabularet og de grammatiske vendingene Mac Cormack finner i henholdsvis den engelske og den amerikanske utgaven av Vogue, og kan nok oppfattes som en kritikk av et språk gjennomsyret av ideologi – men samtidig klarer tekstene å desautomatisere både meningsskapingen, den visuell oppfattelsen av og lyttingen til også dette språket; de viser til fulle at betydningsmessig ladning i et dikt ikke har med valg av motiver eller et bestemt vokabular å gjøre.
Karen Mac Cormack er født i Zambia og har bodd i Kanada, USA, Mexico og ulike europeiske lan. Den geografiske forskjelligheten peker mot den oppmerksomheten for små variasjoner i idiolekter og språkhistorie som hun gjør bruk av i diktene.
Utgivelser:
Straw Cupid (1987)
Quill Driver (1989)
Quirks and Quillets (1991)
Marine Snow (1995)
The Tongue Moves Talk (1997)
FIT TO PRINT (m/ Alan Halsey, 1998)
At Issue (2001)
From a Middle (m/ Steve McCaffery, 2002)
Implexures (2003)
Johannes Frost
Bjørn Skogmo
Susanne Christensen
Henning Hagerup
Paal Bjelke Andersen
Anna Hallberg
Paal Bjelke Andersen
Anna Hallberg, Redaksjonen
Susanne Christensen
Jan-Olav Glette
Carl Kristian Johansen
Martin Glaz Serup, Christian Yde Frostholm
Magnus Persson
Jesper Olsson
Øyvind Rimbereid
Cathrine Strøm
Johannes Frost
Audun Lindholm
Redaksjonen
Janike Kampevold Larsen
Audun Lindholm
Nathalie Quintane
Hild Borchgrevink
Dag Haugstvedt
Audun Lindholm
Miia ToivioMiia Toivio">Miia ToivioMiia ToivioLeevi Lehto
Att bli ved I og IIAtt bli ved I and II
Fredrik Nyberg
Beata Berggren, Martin Högström, Peter Thörneby
Falsche FreundeFalsche Freunde
Uljana Wolf
Happiness: Poems After RimbaudHappiness: Poems After Rimbaud
Sean Bonney
Cecilia Vicuña
Tarnac, un acte préparatoireTarnac, un acte préparatoire
Jean-Marie Gleize
-->Audiatur – Festival for ny poesi ble avholdt i Bergen 13.-16. oktober 2005. Festivalen benyttet seg av BIT Teatergarasjen, Hordaland Kunstsenter, Landmark og USF Verftet.
Redaksjon: Paal Bjelke Andersen, Mathias Danbolt, Jörgen Gassilewski, Hanna Hallgren, Dag Haugstvedt, Audun Lindholm, Øyvind Rimbereid, Martin M. Sørhaug og Cathrine Strøm.