Hildegunn Dale (f. 1974) debuterer i år med diktsamlingen Solkant. Dette er en stille, sober samling – men også svært løfterik. Dale skriver seg ut av det fortellende, og inn i øyeblikket. Hun skriver frem svangre bilder uten at de forteller så mye, dvs. uten at de egentlig er bilder på noe, eller: det er de nok, men de avkrever ikke denne metaforiske tankegangen, dette lesningens pokerspill – og det er nettopp denne provisoriske enkelheten og tingligheten jeg liker best med Dales dikt. Altså muligheten for å lese henne bokstavelig. Den friheten, eller åpenheten, som boken gir leseren, løses jo også umiddelbart inn i flere åpne, skall-løse bilder, stilleben og graviterende fysiognomier.
Jeg opplever at den direkte, billedmessige redeligheten hos Dale etablerer et sjeldent fellesskap mellom leser og skriver. Dale kommenterer dette forholdet, indirekte, i flere dikt. Blant annet skriver hun: ”I den gamle mannens andlet fell solvarmen, solstrålane./ Han stig ned trappa, ut i graset,// ber ein bylt klede./ I augnekroken ser han himmel, plommegreiner.// Det er graset som svir mot hælane.// Skjortebrystet er fuktig. Det er slikt som bind oss saman.” Umiddelbart kan kanskje, etter hva jeg har sagt, Solkant virke noe tannløs – som en serie snaphots fra en flegmatisk zen-virkelighet. Dette stemmer ikke, for på tross av den velorganiserte roen diktenes billedflate danner, er det en lumsk undertone som presser seg mot språkutsnittet, riktignok uten å komme fullstendig til syne. Eller: det som skremmer eller forstyrrer, har bare et luskende, skyggeaktig nærvær i boken.
Denne ueksponerte annetheten, som likefullt må kunne kalles en trussel, er et effektfullt klangrom for de stillestående øyeblikkene Dale skriver om, og aldri forlater helt. Dette kontrapunktet antydes blant annet i det følgende diktet: ”Tørre fugleklør krummar seg/ rundt kaldbleike kvistar.// Ei blykule blir send av garde/ i rett bane mot eit kråkebryst,// den grev hjarta opp i den glinsande flata,/ treskjer taggete kantar i kjøt// klissete av raudt liv.” Utopien eller paradiset er altså tilbakelagt – også i Dales dikt. Likefullt er klemmet mellom en fruktbar bokstavelighet og en spøkelsesmessig trussel et usedvanlig takknemlig sted, for en leser, å være.
Utgivelser: Solkant (2003)
Kjetil Røed
Audun Lindholm
Kjetil Røed
Henning Hagerup
Kjetil Røed
Paal Bjelke Andersen
Kjetil Røed
Øystein Vidnes
Carl Kristian Johansen
Audun Lindholm
Kari Løvaas
Audun Lindholm
Kjetil Røed
Ulf Eriksson
Stål Stenberg
Steinar Opstad
Audun Lindholm
Susanne Christensen
Miia ToivioMiia Toivio">Miia ToivioMiia ToivioLeevi Lehto
Att bli ved I og IIAtt bli ved I and II
Fredrik Nyberg
Beata Berggren, Martin Högström, Peter Thörneby
Falsche FreundeFalsche Freunde
Uljana Wolf
Happiness: Poems After RimbaudHappiness: Poems After Rimbaud
Sean Bonney
Cecilia Vicuña
Tarnac, un acte préparatoireTarnac, un acte préparatoire
Jean-Marie Gleize
-->Audiatur 2003 ble avholdt i Bergen fra 14. til 16. november 2003. Programansvarlige var Audun Lindholm og Martin M. Sørhaug.