Spit TempleSpit Temple

Norsk // English

spittemple-fullsizeCecilia Vicuña har hatt et omflakkende liv som billedkunstner og poet. Hun debuterte på slutten av 60-tallet, var aktiv under Allendes «chilenske eksperiment» og i motstandskampen etter Pinochets kupp. I flere år levde hun i eksil i Colombia, før hun endte opp i New York, hvor hun blant annet ble en viktig bidragsyter til feministtidsskriftet Heresies og til Jena Osman og Juliana Spahr Chain, hvor hun også var medredaktør for flere numre. De siste tretti årene har hun vekslet med å bo i Chile og New York. Vicuñas arbeider som billedkunstner, poet og performancekunstner befinner seg i en sone hun kaller «precario» eller «prekær», og behandler skjøre og truede materielle, tekstuelle og orale tilsynekomster og utsigelser, det være seg på gateplan i New York og Bogota, eller i fjellene i Chile. I en performance kommer dette blant annet til uttrykk i hvordan hun forfølger ords etymologi («to enter words in order to see») gjennom spansk, engelsk og lokale chilenske språk, og hvordan hun knytter denne praksisen opp til utdøende orale tradisjoner. Spit Temple samler transkripsjoner og dokumentasjoner av Vicuña performancer de siste tjue årene, og inneholder også en «biografi» og en rekke responser fra andre poeter.

 

At some point, I began tying the audience with threads, or tying myself to the audience.

Who is performing: the poet, or the audience?

United by a thread, we form a living quipu: each person is a knot, and the performance is

what happens between the knots.

 

Utdrag fra Where Glaciers Meet The Sea, Rodrigo Toscanos intervju med Cecilia Vicuña, som kommer i bokform til festivalen:

I began in 1995 by storming a school in the mountains, disguised as a sculpture or toy, wailing, singing and playing with the children as if we had all become wild animals. And all this in the presence of the school principals who expected a bona fide maestra to arrive from Santiago! In no time, we were all dancing and feasting on the liberated power of communal joy. But then, to unleash their ability to speak— that’s a different matter. It has been a slow, continuous process of many workshops because the school system and the whole community are against speaking up, are against poetry and the idea of justice. The new, dominant social orientation is to make money, to simply adapt to the ‘modern ways.’ Or is it? The new student movement in Chile is rising up against that model, and they have mobilized a million and a half people in the streets of Chile to demand an end to the culture of profit. A new oral dimension is emerging within this rebellion and my intent is to bridge the energy of that political urban movement with the poetic tradition that raises to prominence the oral poetic dimensions of knowledge. More than ever, we need it to go on!

 

Cecilia Vicuña er poet og billedkunstner og har et tyvetall bøker bak seg. I 2011 kom det en nyutgivelse av Saborami på Chain Links og i 2012 ga Granary Books ut kunstboken Chanccani Quipu. I 2009 var hun medreaktør for Oxford Book of Latin American Poetry. Hun bor i Chile og New York.

Presentasjon på Ugly Duckling Presse, hvor boken også kan lastes ned.

Audiatur – Festival for ny poesi 2014 er den sjette Audiatur-festivalen, og den finner sted på Bergen Kunsthall 3.–5. april.

9. november i fjor arrangerte Audiatur et forberedende seminar.

Seminaret og festivalen kurateres av Karl Larsson og Paal Bjelke Andersen.

Audiaturs arbeidsgruppe består av Paal Bjelke Andersen, Carina E. Beddari, Karl Larsson, Thomas Lundbo, Cathrine Strøm og Martin Sørhaug.

Kontakt: kontakt@audiatur.no

Festivalen er støttet av Bergen Kommune, Fritt Ord, Grand Hotell Terminus, Gyldendal Dansk Forlag, Gyldendal Norsk Forlag, Hanne på Høyden, Hordaland Fylkeskommune, Norsk Kulturråd og U.S. Embassy Oslo.

Billetter:

Festivalpass: 400,- (inkluderer festivalpublikasjoner)

Dagspass: 200,- (inkluderer festivalpublikasjoner)

Studenter: 50% rabatt.