Asami Yamazaki, den unge kvinnen i Takashi Miikes film Audition fra 1999, låner fornavnet til Leif Holmstrands omfattende prosjekt Asami Kannon. I filmen utvikles karakteren Asami under et heteroseksuelt, mannlig blikk fra først å fremstå som passiv, attråverdig og forheksende, siden katatonisk, utnyttet og såret, og til slutt som ødeleggende, utryddende, dødlig.
Den andre delen av prosjekttittelen refererer til Kannon, det japanske navnet på medlidenhetens og nådens gudinne. Kannon, eller Guanyin – som er dets kinesiske motstykke og eventuelle opphav – er en instans som registrerer og ”hører verdens lyd (lidelse)”. Hun er en guddom som har gjennomgått et kjønnsskifte, ettersom myten om henne stiger frem fra historien om den indiske, mannlige bodhissattvan Avalokiteshvara. Kannon står i tillegg til tilgivelse og medlidenhet, også for fruktbarhet og barnefødsler.
Prosjektet spenner over et stort antall publikasjoner, performance, filmer, skulpturer. Her fra boken Asami Kannon, avfallet (H//O//F 2014):
Jag vill uppnå ett mångfasetterat, perverst seende, inbyggt både i text och i skulptural installationskonst, något som insisterar på en annan läsart än den tydligt överenskomna cis-heteropatriarkala (som även uttalat queer eller feministisk konst alltför ofta bygger på).
Och jag vill föreslå den udda möjligheten som både uppenbar och användbar.
Og lenger ned i teksten:
Hur kan längtan efter reducerad agens (egen eller annans) realiseras fysiskt i form av konstobjekt?
Hur beskrivs eller framstår exotisering som erotiskt redskap i min egen kultur (och mina subdito), hur reagerar jaget på det främmande, när det främmande också använder exotiseringens grepp?
Det skapes en fysisk kropp av materialet som bærer navnet Asami Kannon. Writing turns time into volume (Jean Genet). Å skrive redgjørelsen for tiden fra innsiden. Å avsette sin egen kropp til fordel for en annen. Kroppen som vokser frem antar groteske, uoverskuelige proporsjoner. Som et menneske man forsøker å gripe i sin helhet, i dets lyseste og mørkeste stunder samtidig.
Gjennom Holmstrands arbeid kan man begynne å ane det avvikende. Ikke bare i fengslet, de rigide sosiale strukturene som vi tvinges å leve innenfor, men også i friheten, våre egne perverterte jeg.
Leif Holmstrand (f. 1972), er billedkunstner, forfatter og musiker, med en lang rekker utstillinger, performancer og bøker bak seg.
Hjemmeside.
Blogg.
Leif Holmstrand: Disclaimer, hate mail, manifesto.
Audiatur
Andreas Christakis
Nora Joung, Rasmus Graff, Matthew Rana
A Beautiful Marsupial Afternoon
CAConrad
Leif Holmstrand
Aase Berg
Kirill Medvedev
Aasne Linnestå
Keti Chukhrov
Joshua Clover
Juliana Spahr
v/ Pavel Arsenev
Nathalie Quintane
Miia ToivioMiia Toivio">Miia ToivioMiia ToivioLeevi Lehto
Att bli ved I og IIAtt bli ved I and II
Fredrik Nyberg
Beata Berggren, Martin Högström, Peter Thörneby
Falsche FreundeFalsche Freunde
Uljana Wolf
Happiness: Poems After RimbaudHappiness: Poems After Rimbaud
Sean Bonney
Cecilia Vicuña
Tarnac, un acte préparatoireTarnac, un acte préparatoire
Jean-Marie Gleize
-->Audiatur – Festival for ny poesi 2016 er den syvende Audiatur-festivalen, og den finner sted på Bergen Kjøtt 7.–9. april.
Audiaturs arbeidsgruppe består av Paal Bjelke Andersen, Carina E. Beddari, Karl Larsson, Thomas Lundbo, Cathrine Strøm og Martin Sørhaug.
Kontakt: kontakt@audiatur.no
Festivalen er støttet av Bergen Kommune, Fritt Ord, Grand Hotell Terminus, H, Aschehoug & co, Hordaland Fylkeskommune og Norsk Kulturråd.
Billetter:
Festivalpass: 280,-
Dagspass: 120,-
Studenter: 50% rabatt.
Andreas Christakis tilbreder og serverer middag på Bergen Kjøtt mellom 18.00 og 19.00 fredag og lørdag, og nattmat ca kl 23.00 de samme dagene.
Pris: 60,- per måltid / 100,- for middag og nattmat – meny